Indlæg af byrådsmedlemmerne Brian Lyck Jørgensen og Anja Schlie, Dansk Folkeparti i Gribskov.
Kloge kvadratmeter-også i Ramløse!
Når vi taler om “kloge kvadratmeter”, handler det i virkeligheden om at bruge kommunens bygninger dér, hvor de skaber mest værdi for flest mennesker.
På Ramløse Skole ser vi nu en fantastisk udvikling med stigende elevtal, flere børn i FO og et stærkt fællesskab mellem almenområde, specialtilbud og lokalliv. Det er en positiv udvikling, som naturligt betyder, at skolen igen får brug for de lokaler, der tidligere stod tomme.
Derfor giver det god mening, at Blok 3 tilbageføres til skolens daglige brug. Skolens lokaler bør først og fremmest være skole, når behovet er der – især når lokalerne kan bruges aktivt hele dagen af børn og medarbejdere i stedet for at stå tomme i store dele af dagtimerne. Det er netop essensen af kloge kvadratmeter.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at dette ikke behøver at være et enten-eller. Ramløse Skole lægger op til fortsat samarbejde med foreningerne og mulighed for at benytte skolens faglokaler.
Det viser, at man både kan prioritere børnene og bevare et aktivt kultur- og foreningsliv i lokalområdet.
Det er positivt at se en løsning, hvor kommunens bygninger bruges fleksibelt og ansvarligt – til gavn for børn, fællesskaber og lokalsamfundet som helhed.


(udgivet d. 15. maj 2026)
I reklamere med i børnenes by, hvad med at gøre noget for de ældre? Mange benytter malerværkstedet i Ramløse, i tog vores hus i Helsinge fra os og sendte os til Ramløse. Nu smider i os ud igen, ældre politik i Gribskov, kan i være det bekendt jeg spørger bare.Der må være noget ledigt hvad med den gamle politistation.